dijous, 23 de febrer del 2012

LIONESES

Després d' uns dies apartada del món laboral, del blog i, del món en general per una virulenta grip, torno amb un gran clàssic de les pastisseries catalanes: les lioneses. Les típiques postres de diumenge que juntament amb el braç de gitano i el tortell segueixen causant furor a taula. Sabeu d´algú que encara no les hagi tastades?




La pasta choux o "escaldada" és de les més fàcils de fer i una de les més versàtils. Amb ella es poder fer de el bunyols de vent, aqui, o els profiterols, aquí. També són molt bons els tortells fets amb pasta choux i que es farceixen amb nata, trufa o crema o els pals....Irresistibles, oi? Doncs vinga ! a perdre la por i a practicar amb la "choux".

Ingredients
Per a 50-60  lioneses aprox.
-250 ml d´aigua.
-250 gr. de farina.
-175gr. de mantega.
-2,5 gr. de sal.
-6 ous.  
Per la crema pastissera
(Per a 20 lioneses)
-1/2 de llet.
-125 gr de sucre
-3 rovells d'ou
-1/2 branqueta de canyella
-1/2 pela de llimona.
-45 gr. de maizena.
 Per la nata
(Per a 15 lioneses)
-250 gr. de nata per muntar
-50 gr. de sucre.
Per la trufa
(Per a 15 lioneses)
-250 gr. de nata per muntar.
-50 gr. de sucre                         
-60 gr. de xocolata negra per fondre

Elaboració
-Primer de tot, preescalfeu el forn a 180ºC. Quan hàgiu de coure les lioneses l´haureu de posar a 230ºC.
-Poseu l´aigua, la mantega i la sal en un cassó al foc.
-Quan bulli l´aigua i la mantega s´hagi fos, afegiu-hi d' un sol cop tota la farina  i la deixeu coure, sense parar de remenar, fins que aqueta massa se separi de les parets del cassó.
-Un cop la massa o pasta choux s'hagi desprès de la paret del cassó, afegiu-hi, d´un en un els ous fins que quedi homogeni. No podeu afegir-hi un ou si  l´altre no ha quedat totalment integrat en la massa. Sabreu Per saber si la massa està al punt  heu d´agafar-ne una mica amb una cullera per comprovar si es forma el bec d' anec .
Què és el bec d'ànec? Aixecarem amb la espàtula una bona cullerada de massa, la deixarem caure en el cassó i ens ha de quedar una mica enganxada a la espàtula fent una espècie de triangle amb punta. Com més ous s'hi posen, més punta farà. Aquest és el bec d'ànec
-Ompliu-ne una mànega pastissera d´1,5 cm de diàmetre i feu pilonets amb forma rodona sobre el silpat o paper de forn. Col.loqueu-les ben espaiades i poseu la safata en el forn, de dalt i de baix,  fins que estiguin ben inflades i daurades.
-Un cop cuites les deixeu refredar, les talleu pel mig i les farciu al gust i les empolsineu amb sucre llustre.
-Les lioneses cuites es poden congelar, ja tallades, així les podeu preparar amb antelació i el dia que decidiu menjar-les només us caldrà fer el farcit.


 

 
 >Per fer la nata munteu els 250 gr. de nata molt freda i quan estigui quasi muntada afegiu-hi el sucre amb i amb les varilles acabeu de muntar fins que el sucre quedi integrat.
>Per fer la trufa munteu els 250 gr. de nata molt freda  i quan estigui quasi muntada afegiu-hi el sucre amb i amb les varilles acabeu de muntar fins que el sucre quedi integrat. Mentre munteu la nata desfeu al bany maria la xocolata.
-Quan la nata estigui muntada afegiu-hi la xocolata fosa molt calenta i amb les varilles bateu a fi que aquesta s' integri amb la nata, es munti i es formi la trufa.
>Per fer la crema pastissera aboqueu-hi en un cassó la llet (reserveu 30 ml), la canyella, la pela de la llimona i 1/3 del sucre que requereix la recepta.
-En un altre bol aboqueu-hi els rovells d'ou, la resta del sucre i la maizena que haureu mesclat amb els 30 ml de llet.
-Quan la llet arrenqui el bull remeneu amb l´espàtula i retireu-ne la canyella i la pela de llimona. Tot seguit aboqueu-hi una mica d´aquesta llet a la mescla dels rovells.Quan tingueu la mescla dels rovells ben barrejada l´aboqueu al cassó de la llet a través d'un colador xinès.
-Remeneu fins que s´espesseixi.A la primera butllofa heu de retirar la crema del cassó a fi que no se us cremi ni se us exganxi. i la poseu en una safata i la cobriu amb un paper film que toqui la crema a fi que no ens faci crosta.
La crema pastissera es pot fer com a màxim  amb dos dies d´antelació a la seva consumició.

Aquestes lioneses són el resultat del  monogràfic de lioneses que es va impartir en el Taller de Postres del proppassat dia 11 de febrer, del qual us mostro un reportatge on trobareu el pas a pas de l´explicació de la recepta. Va ser un taller fantàstic, com tots els que imparteix en Narcís, mestre pastisser, del blog La lionesa.





No deixeu de visitar el blog La lionesa una autèntica pastisseria en la xarxa,  ni tampoc la web de Taller de Postres on hi trobareu tots els monogràfics i cursets que s'han programat per aquest any. Vinga, animeu-vos amb el dolços!


Bon profit!


26 comentaris:

  1. me alegro que ya estes bien y estas Lionesas son buenisimas,tanto de nata,como trufa o crema, te han quedado geniales,con un maestro como el Narcis es exito asegurado cualquier receta suya.Muy buena te ha quedado la foto se ve muy claramente lo bien que te han quedado.
    En casa junto al tiramissu son nuestros postres favoritos.
    bon cap de setmana

    ResponElimina
  2. Amb aquesta safata ja en tinc prou per els postres del diumenge...jeje.
    Veig que ja estas recuperada i has fet feina,eh!!!
    Fins demá.
    Petonets.

    ResponElimina
  3. Les lioneses m'encanten de crema!!! Que bones t'han quedat!
    Petons

    ResponElimina
  4. Genials!!! Les lioneses causen furor a tothom i accepten qualsevol tipus de farcit. Cada cop que les faig a casa, no en queda cap. Això si, el dia que en faig, sempre en faig de més i cap al congelador ;)
    Petonets. MAR, de El que no mata engreixa

    ResponElimina
  5. Quin repertori de lioneses més perfectes, m´encanten les de crema!! Petons,

    ResponElimina
  6. aquets dies crec que els virus ens estimen molt! 8( quina bona manera de tornar!!! m'agraden molt les lioneses!!! petonets

    ResponElimina
  7. M’agraden molt les lioneses sobretot les de crema, amb el teu pèrmic queda anotada la recepta
    Petons

    ResponElimina
  8. Mira, una altra griposa com jo!! Espero que estiguis millor, jo ho he passat francament malament...
    LEs lioneses t'han quedat genials, m'encanten!!
    Petonets
    Sandra

    ResponElimina
  9. M'encanta com t'han quedat!! Fa poc temps que m'he fet fan de la pasata choux, la trobo també molt senzilla i molt útil. I tot queda bonísim, sobretot farcitet com aquestes lioneses. Espero que et trobis millor ;)
    Petons

    ResponElimina
  10. Això sí que és una tornada "por todo lo alto!!" :D Quina pinta aquestes lioneses; qui no les hagi tastades... no sap el que es perd!! jaja T'han quedat perfectes :)

    Un petonàs! :D

    ResponElimina
  11. Espero que ja estiguis bé de la grip.
    Tastar les lioneses si les he tastat, però fer-les no, em fan una mica de respecte.
    Petons.

    ResponElimina
  12. Espero que estiguis millor...aquests virus són terribles!!! les lioneses m'encanten tot i que mai m'he atrevit a fer-ne. Si, però, que he fet la massa choux pero per una recepta salada.Trobo molt a faltar una pastisseria que feia uns pals, semblants als xuxos però jo crec que estaven fets de massa choux, farcits de crema i nata....enlloc més els tornare a provar, si no es que m'animo jo a fer-los! recepta apuntada! petonets guapa i a descansar

    ResponElimina
  13. Són boníssimes, a casa no hi havien baralles, jo sempre em menjava les de crema i el meu germà les de trufa. T'han quedat delicioses. Espero que ja estiguis del tot recuperada.
    Una abraçada

    ResponElimina
  14. La grip d'aquest any és una passada i et deixa feta una coca!
    A mi les lioneses m'encanten, primer m'agradaven de xocolata i després em vaig passar a la crema.
    Cuida't i bon cap de setmana!

    ResponElimina
  15. T'han quedat estupendes, Cristina!! A mi les de crema em perden! Les de nata m'agraden força i les de xocolata les deixo per algú que les vulgui... he he. Ets una artista.

    ResponElimina
  16. T'han quedat de cine !!!!!!!!! Ostres ara amb el café n'agaria un parell !!
    jo fa dies que les tinc pendents, a veure si demá a la tarda, seguint els teus consells, m'hi poso.
    Petons

    ResponElimina
  17. Si hi ha algú que encara no ha tastat les lioneses no sap el que es perd. a mi les que més m'agraden són les de crema.
    Per cert t'has oblidat dels xuxus!!!!
    petonets i bon cap de setmana!

    ResponElimina
  18. Caram Cristina! Encara no havia vist l'apunt i m'he quedat amb la boca oberta. Una perquè m'han vingut unes ganes irresistibles que passessin directament de la pantalla a la boca i l'altra pel gran reportatge que has fet explicant-t'ho tant bé com ens tens acostumats.
    Una dolça i rodona abraçada!

    ResponElimina
  19. Cristina, semblen d'autèntica pastisseria! Que bones.
    Nani

    ResponElimina
  20. Hola Cristina,

    Res a dir, fantàstiques.

    M'encanten les lioneses, primer les de trufa, després les de nata i finalment les de crema.

    M'agraden també aquelles que per la mida es poden menjar d'una sola mossegada.

    ResponElimina
  21. Hola Cristina
    No es podia esperar menys de tu, pastissera. Unes lioneses perfectes. Gràcies pel reportatge que has fet del taller
    Bona cuina

    ResponElimina
  22. Espero que ja et trobis millor... Vas arribar bé a casa el divendres?
    Amb un parell d'aquestes profiteroles sensacionals, et treus la grip de sobre de cop, je je je...

    ResponElimina
  23. Hola! que buenas recetas tienes. He descubierto esta página www.cazarecetas.com, aqui puedes publicar tu recetas, promocionar tu blog y ganar un dinerillo con ellas. Échale un vistazo por si te interesa. Un saludo

    ResponElimina
  24. Quina millor manera de "tornar a la feina" que amb unes delicioses lioneses?

    ResponElimina
  25. Hola guapa,
    Ja torno a ser aquí. Veig que la grip ens ha afectat força... Quina pinta que tenen més bona. Jo també vaig fer-les amb la recepta del Narcís i això és èxit garantit!!!
    Petonets

    ResponElimina

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...