dimarts, 15 de novembre del 2011

PA DE PESSIC DE VIC

Amb aquesta recepta tan tradicional participo en el repte de la recepta del 15 de novembre que ens han propossat els companys blocaires de Els fogons de la Bordeta i Xocolata Desfeta: el pa de pessic, el pa de les pessigades.
No es tracta del típic pa que necessita fermentar i amassar però la seva elaboració és tot un repte que no desmereix de la del pa tradicional  ja que els únics impulsors naturals que hi porta són els rovells d´ou i les clares.



La història ens explica que era un simple pa que s´oferia després de l´ofici que es realitzava en la Festa Major de la ciutat dels Sants, però com era irresistiblement bo i la temptació molt poderosa els vigatants en feien pessigades abans de l´oferiment posterior. D' aquí prové l´accepció del pessic. L'accepció "pessic" la trobo preciosa i molt nostre...


Ingredients
Per un motlle de 18-20 cm
-4 ous.
-50 gr. de fècula de patata.
-50 gr. de farina.
-150 gr. de sucre.
-1 pessic de sal.
-sucre llustre per decorar.



Preparació
-El primer pas, si utilitzeu un motlle d´alumini desemmotllable, és fer una base de paper sulfuritzat del mateix diàmetre que la base del motlle. Jo vaig fer servir un motlle de 18 cm
-Preescalfeu el forn a 150ºC.
-Separeu els rovells de les clares. Bateu els rovells amb el sucre que hi afegireu en forma de pluja. Han de triplicar el seu volum.
-A la mescla anterior hi afegireu la fècula de patata i la farina tamisades. Barregeu curosament perquè no s´hi abaixi.
-A les clares hi afegiu un pessic de sal i les munteu a punt de neu fort. Les afegiu a la mescla del rovells i les mescleu amb moviments envolvents a fi que no s' abaixin.
-El volum dels rovells i el muntatge de les clares són la clau del pa de pessic. Són els únics impulsors naturals que garanteixen l´esponjositat i el volum del pa. Per tant aquesta fase és MOLT important. Sobretot, no perdeu temps en preparar els ingredients. Heu de tenir-los tots a l´abast i preparats.
-Un cop mesclat, aboqueu la preparació en el motlle en la base del qual haureu "enganxat" amb mantega la rodona de paper sulfuritzat, i l´enforneu a 150ºC a dalt i a baix uns 30' aprox. Feu la prova de l´agulla.
-Quan acabi la seva cocció. No el tragueu de cop del forn. Tanqueu les claus de la temperatura i tingueu el pa de pessic uns 2-3' dins del forn sense obrir-lo. Després, obriu la porta del forn i deixeu-lo a dins uns 5'. Transcorregut aquest temps traieu-lo i deixeu-lo refredar sobre el marbre.
-Tot i això, se us abaixarà...no patiu. I us recomano que el feu d' un dia per l´altra.
-Abans de servir empolsineu-lo amb sucre llustre.



Una autèntica delícía per menjar-se-la amb xocolata, cafè amb llet i, fins i tot, acompanyat d´un suc de taronja. Passa xuclant! I et transporta per un instants a la capital d´Osona, sobretot, a la Plaça Major on es fa cada dimarts i dissabte el seu tradicional mercat.

Bon profit!

39 comentaris:

  1. Tens raó, es pot menjar amb qualsevol cosa dolça que sempre és exquisit! Això del pessic també m'ha fet sempre molta gràcia... li dóna més personalitat. Per cert, t'ha quedat com de pastisseria! Jo mai me n'he sortit del tot... uix. Petons!

    ResponElimina
  2. Ostres Cristina, quina passada!!!
    Realment queda espectacular. A veure si a mi també em queda així d'esponjòs...
    Fins demà.
    Petonets.

    ResponElimina
  3. el pa de pessic és una delicia!! des de la primera vegada que el vaig fer, no he pogut estar de fer-ne més i més!! és tant bo.....ptons

    ResponElimina
  4. Je je je... vaig estar a punt de fer una cosa semblant :)
    La meva família és de VIc i t'asseguro que t'ha quedat un pa de pessic com els d'allà, felicitats!

    ResponElimina
  5. Que maca la història de la procedència, gràcies per compartir-la. T'ha quedat espectacular!!! M'emcamta el pa de pessic!!
    Petonets guapa

    ResponElimina
  6. oooooooooooo, quin pa de pessic més bo!! sempre m'ha agradat i no n'he fet mai! a veure si m'animo a seguir la teva recepta!!! Molts petonets

    ResponElimina
  7. T'ha quedat mol bo, a mi sempre m'ha agradat xucar-lo a la llet o amb xocolata desfeta. Mmmmmmm

    ResponElimina
  8. T'ha quedat molt esponjós.. no l'he fet mai, però sempre em marxen els ulls quan en veig un...

    ResponElimina
  9. Es veu més maco que els que venen a Vic, t'ha quedat molt esponjós i amb aquest sucre llustre pel damunt..... ideal per sucar a la xocolateta...mmmm....

    ResponElimina
  10. Mare meva, mira que vaig sovint a Vic i procuro menjar pa de pessic, però és que el teu el supera de bon tros! Quina pinta! Fa temps que buscava una bona recepta, apuntadíssima!
    Moltes gràcies per participar!!
    Petonets
    Sandra

    ResponElimina
  11. te ha quedado muy bueno y esponjoso,ideal para tomar a cualquier hora

    ResponElimina
  12. Cristina aquest pa de pessic t'ha quedat fantastic.........hem recorda una pastisseria que hi ha aqui a banyoles que hen fan un d'identic .
    Ara amb un
    cafetó ideal .
    petons

    ResponElimina
  13. Hola Cristina.

    Has tocat un dels meus punts febles. El pa de pessic em sembla genial. M'agrada des de que era petit. El tinc a la meva memòria.

    L'aparença del teu és fantàstica.

    ResponElimina
  14. T'ha quedat super esponjós!! No sabia que s'hi posava fècula de patata.

    ResponElimina
  15. Una entrada molt cula!!! ara li'n faria no un pessic, no, uns quants!!!

    ResponElimina
  16. Pessic a pessic no en deixaria ni una engruna! me n'emporto la recepta, gràcies!

    ResponElimina
  17. Amb la fècula de patata surten tan esponjosos... Quina gana que em fan!

    ResponElimina
  18. Hola Cristina
    Imagino aquest pa de pessic amb una tassa calenta de xocolata desfeta. Ummmmmmmmmmmmmm!!Es veu bonísimmm!!
    Bona cuina

    ResponElimina
  19. No podia faltar un pa de pessic. Aquí el tenim.
    Nani

    ResponElimina
  20. No sabía de donde provenía lo del "pesic" , que curioso y bonito.
    Muchas gracias por el pa de pesic y por la historia.
    Besitos

    ResponElimina
  21. T'ha quedat per fer-li moltes pessigades.
    Petons.

    ResponElimina
  22. Cristina, t'ha quedat un pa de pessic perfecte!!! I que bo que és!!
    Petons!

    ResponElimina
  23. una aportació perfecta, el PA de pessic!!!

    PTNTS
    Dolça

    ResponElimina
  24. A nosaltres ens encanta el pa de pèssic de Vic! I aquest no té res a envejar. T'ha queda't genial.

    ResponElimina
  25. Penso que has publicat la recepta perfecta del pa de pessic de Vic, fa molt goig, a casa els hi encantarà sobretot a la mare...apunto la recepta. petons,

    ResponElimina
  26. Aixó si que es un pa !!!!!!!
    Un pa molt dolç, per pendre'l amb xocolata desfeta.....
    Felicitats Cristina

    ResponElimina
  27. Qué blanquito y qué esponjosito te ha quedado.... Me encanta este tipo de bizcocho. Besos.

    ResponElimina
  28. Recordo que de ben petit quan anava a Vic, sempre tornava a casa amb el meu pa de pessic.
    Aquest que tu has fet te una pinta fenomenal i no dubto que deu ser com a mínim tan bo com els originals.
    Una abraçada

    ResponElimina
  29. Mira, de tots els pans que s'han publicat, aquest és el meu preferit!! jaja Serà perquè és tan dolç, i perquè combina tan bé amb la xocolata...?? Sigui com sigui, t'ha quedat súper esponjós, moltes felicitats!! :D

    Un petoneeet!!

    ResponElimina
  30. Hola Cristina!!!!
    Quan he vist la foto del pa de pessic m´he quedat bocabadada..., i ja tinc la recepta impresa al meu receptari per a prepararla dilluns. Perquè em manca la fécula sino el faría demà mateix.
    Et felicito, tens un blog preciòs, dolç dolç, com a mi m´agrada...
    Encantada de saludar-te.
    Petonets.

    ResponElimina
  31. Quina pinta més bona!!! Al meu poble hi ha un forn que fa un pa de pessic per l'estil, súper esponjós. Vull fer-lo ja! On compreu la fècula de patata?

    ResponElimina
  32. Quin fogons! La fècula de patata l´he comprada a Santiveri. És un paquet de 250 gr.

    ResponElimina
  33. Moltes gràcies, Cristina! Així ja ho provarem ;)

    ResponElimina
  34. Cristina que booooo!!! A veure si tinc temps i et copio la recepta, te una pinta estupenda!!!

    ResponElimina
  35. D'on treus la fècula de patata? creus que es pot canviar per maizena?

    ResponElimina
  36. Mare meva... això té una pinta espectacular! el faig segur pq' soc adicta al pa de pessic ji ji ji. Per cert, on compres la fècula de patata? Hem quedo pel teu blog pq' té unes receptes boníssimes!!. Si et ve de gust pots visitar el meu, estaré encantada. Salutacions, Sandra.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Gràcies per visitar el meu blog.La fècula la compro a Santiveri.

      Elimina
  37. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...